Spis treści

 

§ 20

1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.

2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku.

3. Walne Zebranie Członków może obradować według uchwalonego przez siebie regulaminu.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd:

a. z własnej inicjatywy;

b. na żądanie Komisji Rewizyjnej;

c. na wniosek, co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

5. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.

6. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

7. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.

8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 21

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:

1. uchwalanie statutu i jego zmian,

2. ustalanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,

3. uchwalenie regulaminów organów i ciał doradczych Stowarzyszenia,

4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,

5. wybór i odwołanie członków władz Stowarzyszenia,

6. udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,

7. podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia członka,

8. podejmowanie uchwał w sprawach zgłoszonych przez Zarząd,

9. ustalanie wysokości składek członkowskich,

10. podejmowanie uchwał o przystąpieniu Stowarzyszenia do innych organizacji,

11. podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,

12. podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Członków,

13. Walne zebranie członków jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ głosów członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych , o ile termin był podany w zawiadomieniu.

Zarząd

§ 22

1. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.

2. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 do 7 członków, w tym Prezesa i Zastępcy Prezesa.

3. Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

4. W razie ustąpienia członka Zarządu, jego śmierci lub niemożności pełnienia funkcji członka przez okres ponad 6-ciu miesięcy - mandat wygasa.

5. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z przyczyn określonych w ust. 3, Zarząd może dokooptować do swego grona nowego członka spośród kandydatów zgłoszonych do Zarządu na Walnym Zebraniu Członków, według kolejności uzyskanych głosów.

6. Do zakresu działalności Zarządu w szczególności należy:

a. kierowanie działalnością Stowarzyszenia,

b. zwoływanie Walnych Zebrań Członków,

c. opracowywanie planów i programów działalności Stowarzyszenia oraz przedstawianie ich Walnemu Zebraniu Członków do zatwierdzenia,

d. realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,

e. podejmowanie uchwał o przyjęciu lub skreśleniu członków zwyczajnych i wspierających,

f. prowadzenie ewidencji członków Stowarzyszenia,

g. zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i dysponowanie jego funduszami,

h. powoływanie ciał doradczych Stowarzyszenia,

i. składanie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków,

j. reprezentowanie Stowarzyszenia w czynnościach prawnych.

7. Prezes kieruje pracami Zarządu.

8. Posiedzenia Zarządu powinny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, zwołuje je Prezes lub Zastępca Prezesa.

9. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia uprawnieni są Prezes lub jego Zastępca w szczególnych przypadkach inny Członek Zarządu. Natomiast zobowiązania finansowe dla swej ważności wymagają kontrasygnaty Prezesa Stowarzyszenia lub dwóch Członków Zarządu.

10. Szczegółowe zasady i tryb działania Zarządu może określić regulamin.

Komisja Rewizyjna

§ 23

1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.

3. Osoby zasiadające w Komisji Rewizyjnej:

a. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b. nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.

4. W razie ustąpienia członka Komisji Rewizyjnej, jego śmierci, wykluczenia ze Stowarzyszenia, niemożności pełnienia funkcji przez okres ponad 6 - ciu miesięcy - mandat członka Komisji wygasa. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej w takim przypadku jest uzupełniany spośród kandydatów zgłoszonych do Komisji Rewizyjnej na Walnym Zebraniu Członków, według kolejności uzyskanych głosów.

5. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej w szczególności należy:

a. kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym gospodarki majątkowej i finansowej, przestrzegania statutu, wykonywania Uchwał,

b. przedstawianie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków,

c. wnioskowanie o udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu.

6. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków władz Stowarzyszenia oraz członków Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

7. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin.

Rozdział V

Majątek Stowarzyszenia

§ 24

1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:

a. wpływy ze składek członkowskich,

b. wpłaty członków wspierających,

c. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,

d. dotacje, subwencje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,

e. darowizny od osób prawnych i fizycznych, zapisy i spadki,

f. dochody z własnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Stowarzyszenie,

g. dochody z ofiarności publicznej,

h. inne wpływy prawem niezabronione.

2. Środki pieniężne niezależnie od źródeł ich pochodzenia wpłacane mogą być na konto Stowarzyszenia i na nim przechowywane. Skarbnik może posiadać pogotowie kasowe w wysokości ustalonej przez Zarząd.

3. Zabrania się:

a. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",

b. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że, to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

d. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział VI

Zmiana statutu, rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 25

1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

2. Rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia następuje w razie:

a. podjęcia uchwały przez Walne Zebranie Członków,

b. wydanie postanowienia przez sąd rejestrowy o rozwiązaniu Stowarzyszenia.

3. Uchwała Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Stowarzyszenia dla swej ważności wymaga 2/3 głosów oddanych na Zebraniu, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

4. Majątek z likwidowanego Stowarzyszenia przeznacza się na cele określone w uchwale Walnego Zebrania Członków, a w razie braku takiej uchwały o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny orzeka Sąd.

5. Likwidatorami Stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu lub osoba wyznaczona przez Sąd.

6. Koszty likwidacji Stowarzyszenia, a w szczególności wynagrodzenie likwidatora pokrywa się z majątku Stowarzyszenia.

Postanowienia końcowe

§ 26

Statut wchodzi w życie po uprawomocnieniu się postanowienia Sądu Rejestrowegoo zarejestrowaniu Stowarzyszenia. Zmiany statutu obowiązują od dnia zarejestrowania zmian przez Sąd Rejestrowy.

 

Dodatkowe informacje